جستجو
تداوم نقوش ساسانی در نگارگری مکتب شیراز

پدیدآور

مترجم

نوبت چاپ

شابک

تعداد صفحات

قطع کتاب

قیمت

سری کتاب

سمیه چراغعلی‌گل

-

اول، 1401

978-964-2554-77-5

160

وزیری

250000 تومان

تاریخ و فلسفه هنر

درباره این کتاب

ازآنچه امروز بهعنوان هنر ساسانی باقی مانده است، میتوان به این مهم دست یافت که در پس این نقوش پر رمز و راز دنیایی از اندیشه که از ذهن اسطوره پرور مردمان آن دوره برخاسته آرمیده است. شالودهٔ هنر ساسانی در زمان پادشاهی اردشیر یکم ریخته شد. در هنر ساسانی تأکیدی صریح بر نظم، وضوح طرح و بخصوص قرینهسازی دیده میشود. و اینکه کاربرد نقوش و ترکیببندیها همراه با معانی نمادین هستند انکارناپذیر است. همان طور که گفته شد قرینگی عنصر اصلی ترکیببندیهای نقوش ساسانی میباشد، و چون بسیار تکرار شده میتواند دارای معنای عمیقی در خود باشد. اگرچه ما میدانیم که هنر ساسانی در طی جنگهایش با روم، از فرهنگ غربی اقتباس داشته است؛ لیکن اساس هنر ساسانی را عناصر کهن ایرانی و آسیای غربی تشکیل میدادند. عناصری که از طریق رجوع به سنتهای هخامنشی احیا شده بودند. هنر ساسانی از برخی ویژگیهای هنر پارتی نیز بهره گرفت و بدینسان باعث تداوم آن شد. از تلفیق این عناصر گوناگون زبانی نو شکل گرفت که نه فقط واژگانی مناسب برای توصیف عظمت، اقتدار و تجمل شاهان ساسانی داشت، بلکه عمیقاً از قابلیتهای ذوق و اندیشهٔ ایرانی برخوردار بود. باری عصر ساسانی شاهد مرحلهای با اهمیت از تحول زیباییشناسی ایرانی بود. دستاوردهای هنر این دوره از غرب تا آتلانتیک و از شرق تا چین نفوذ کرد و سپس تا دیر زمانی پس از انقراض سلسلهٔ ساسانی نیز پایدار ماند ارزشها و سنتهای ساسانی نه فقط از طریق آثار هنری بلکه همچنین با واسطهٔ متون به دورهٔ اسلامی رسید و پشتوانهٔ غنی برای تحول بعدی ادبیات و هنرهای ایران به وجود آورد.

محصولات مرتبط